جزیره ای در فضا

جزیره ای در فضا

نگاهی به فیلم مریخی

معمولا برگ برنده ی هر اثر ماندگار و قابل بررسی داشتن حداقل یک ویژگی تازه ای است که آن را از دیگر آثار هم رده ی خودش متمایز می سازد. این تمایز می تواند در وجود زاویه ای نو در دیدگاه صاحب اثر، خلاقیت در بازآفرینی آثار پیشینیان، استفاده از تکنیک های مدرن، بهره بردن از روایت های درهم پیچیده، از هم گسستن قواعد از پیش مرسوم گشته، طرح ایده های نوآورانه در هنگام خلق اثر، سادگی بیان در عین پیچیدگی درون مایه، غافل گیری در پیش بینی سرانجام داستان، تقابل دو شخصیت متضاد با روایتی نو، پیشرو بودن در بهره برداری از یک طرح داستان برای اولین بار و ... باشد. استفاده از هر کدام از این مزیت ها می تواند منجر به تولید آثاری شود که برای مدت قابل توجهی تبدیل به الگوهایی برای گرته برداری از آن در دیگر آثار مشابه و پیرو آن گردد. الگوهایی که گاه برای سال ها سرچشمه ی تولید رویکردهایی می شود که در برخی از موارد الگوبردارها از پیشینیان خود نیز پیشی می گیرند و با افزودن تکنیک و ذائقه ی ویژه ی خود اثری مستقل و هر چند متکی بر نوآوری دیگری تولید می کنند. ماندگاری و پایداری این دسته از آثار وابسته به چگونگی بهره بردن از عنصری است که برگ برنده ی آن به شمار می آید و همچنین شیوه ی گسترش آن در طول روایت.

-------------------------------------------

مریخی آخرین فیلم ریدلی اسکات توانسته است ایده ی تنهایی و جاماندگی یک انسان را در سطح کره ای دیگر به خود اختصاص دهد. نزدیکترین ایده ی مشابه در فیلم جاذبه بود که نشان دهنده ی تلاش کاوشگران فضا برای نجات زندگی خود بود. اما این بار رابینسون کروزوئه ی روزگار مدرن در جزیره ای دورافتاده در فضای نامتناهی با چند میلیون کیلومتر فاصله از زمین تنها افتاده است و برای مهم ترین و حیاتی ترین نیازهای زندگی اش نیز باید با طبیعتی عجیب بجنگد. اگر هم قطاران پیشین او در جزیره و یا موقعیتی مشابه گرفتار می شدند مشکل هوایی برای تنفس و آبی برای آشامیدن نداشتند و تنها باید خود را از شر حیوانات وحشی و بیماری های مختلف نجات می دادند اما این بار مارک واتنی گیاه شناس با موقعیتی عجیب دست و پنجه نرم می کند و از تمام توان بدنی و علمی خود در کنار هوش سرشارش بهره می برد و با خود هر روز و شب این را زمزمه می کند که او نباید در آن جا بمیرد.

حال و هوای جنگ سردی که یک پای ثابتش همیشه فضا بوده است در این فیلم نیز دیده می شود. با وجود پیشرو بودن روسیه در این گونه از علوم این کشور هیچ جایی در روند عملیات نجات سرباز مارک ندارد - البته در فیلم جاذبه عامل تخریب ماموریت های فضایز نیز بوده است!- و بجای روسیه کشور چین با فداکاری تمام و با در اختیار قرار دادن تمامی امکاناتی که برای برنامه های آینده اش تدارک دیده بود، به گروه نجات آمریکایی حسی غرورآفرین در میان شهروندانش ایجاد می کند. چیرگی فضای رسانه ای لحظه ای از داستان کنار گذاشته نمی شود و مدیر رسانه ای ناسا بیشتر از هر فرد دیگری در لحظات حساس و تصمیم ساز نقش دارد.

مریخی فیلمی است که با درکنار هم قرار دادن عناصری کلیدی و درست در کنار یکدیگر تنوانسته است محصولی جذاب و مورد پسند همگان تولید کند. بهره بردن از ایده ای نوآورانه به بهترین نحو در روایت، استفاده از تکنیک های فیلم برداری و جلوه های ویژه ی زیبا و چشمگیر در پرده ی نمایش، استفاده ی درست از اصل غافل گیری در برخی از صحنه های داستان و برانگیختن حس غرور آمریکایی، از جمله موارد مهمی است که موجب موفقیت فیلم در عرصه های مختلف شده است.

/ 0 نظر / 29 بازدید