سه فیلم سه پاراگراف

انزوا



پسرخوانده ای ناقص الخلقه از فضا و روایت های فیلم های کیمیایی. داستان از بقیه ی عناصر فیلم جلوتر است. موسیقی و فیلم برداری به جای این که در کنار و هم راستای اثر باشند خود را به قاب تحمیل می کنند و در برخی از لحظات از آن بیرون می زنند. اساسا بازیگر اول فیلم برای این نقش مناسب نبوده است. تلاش او برای جا انداختن خود در آن چارچوب بی حاصل و بی نتیجه مانده است. شاید همراهی با دیگر بازیگرانی که به درستی برای جایگاه خودشان انتخاب شده اند بر این ناهمگونی افزوده است. بازیگر مرد با همه چیز بیگانه است. نه درک درستی از محیط اطرافش دارد و نه در روابط میان شخصیت ها خود را بدرستی یافته است و نه اصولا شخصیت خود را به طور کامل نشناخته است. همین بیگانگی بر محیط اطرافش نیز تاثیر مخربی گذاشته است. گفتگونویسی های فیلم نقطه ی برجسته ی اثر است و نمی توان به سادگی از آن چشم پوشی کرد. اگر کارگردان از ابتدا تلاش در آفرینش اثری در فضای فکری منحصر به فرد خود می کرد و بازیگر نقش اول مناسب تری را انتخاب می کرد، نتیجه ی نهایی اثر می توانست قابل تامل باشد.

سدمعبر

نگاهی نو به فضایی تکراری. بدبختی و بی پولی و گرفتاری های پشت سر هم، سرنوشت از پیش نوشته شده ی مردم ضعیفی است که هر شب خود را برای دردسری جدید در روزهای پیش رو آماده می کنند. نگاه برخاسته از اثر نگاهی بی طرف است. حق به طور مطلق تعلق به گروه و طرف خاصی نیست. هیچ کس بدون خطا و مصون از وسوسه نیست. همه به نوعی و تا حدی خود را درگیر نادرستی هایی می کنند که عواقب آن را دیر یا زود برای خود و یا اطرافیانشان می بینند. داستان پیشرانه ای قوی برای تمامی بدنه ی روایت است و تمامی بازیگران به صورتی هم گون در راستای پیشبرد اثر نقش آفرینی می کنند. افزودن جزییات به کلیت داستان در جهت شناخت بیشتر روابط میان شخصیت ها می توانست بر بهتر شدن اثر نهایی بیفزاید. فیلم برداری و تدوین بسیار قابل قبول بودند.


یک روز بخصوص

تلف کردن یک ایده ی خوب در کشمکشی میان روایتی سینمایی و تلویزیونی. اثر نهایی از نشناختن مدیومی درست رنج می برد. خواهر مظلوم بیمار که با نگاه و لحن اش ترحم طلب می کند و برادری که پیش از این همسرش را از دست داده است و به نوعی شاید خود را مقصر از دست دادن او می دانست، دو ضلع روایتی است که بیش از این ها به تنوع و پیچیدگی در شکل گرفتن نهایی اثر نیاز دارند. تقلای برادر برای نجات خواهر بیمار به قیمت از دست رفتن معصومیتی تمام می شود که پیش از این برای بدست آوردن آن تمام حیثیت و وجدان کاری و زندگی خود را گرو گذاشته بود و سرانجام هم گویی اراده ای از غیب آن را در آخرین لحظات حفظ کرده بود. هم خواهر و هم برادر از این آزمایش شکست خورده بیرون آمدند و برای گریز از مرگ هر راهی را آزمودند.متاسفانه اثر نهایی محصولی قابل تامل نیست. چه در روایت و چه در بازیگری و کارگردانی.

/ 0 نظر / 32 بازدید